سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روشنگری و سربازان مدافعان حرم سایبری
 

http://www.iranianteen.parsiblog.com

"نوجوانان ایران"

لطفا سر بزنید نظر دهید استفاده کنید.



نوشته شده در تاریخ جمعه 91/10/29 توسط محمد مهدی



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/10/26 توسط محمد مهدی

      والپیپرهای شهادت امام رضا , عکس های با کیفیت از ضریح امام رضا , حرم امام رضا

 

والپیپرهای شهادت امام رضا , عکس های با کیفیت از ضریح امام رضا , حرم امام رضا        والپیپرهای شهادت امام رضا , عکس های با کیفیت از ضریح امام رضا , حرم امام رضا



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/10/20 توسط محمد مهدی

لباس مشکی، لباس اهل جهنم است ،چرا در عزاداری می پوشیم؟

پوشیدن لباس سیاه درنماز مکروه شمرده شده ولی عمامه استثناء شده وخود پیامبراکرم نیز عمامه ی سیاه در نماز برسر می گذاشت(دراین باره مراحعه کنید به سنن النبی نوشته ی علامه طباطبائی) ودرروز غدیر نیز وقتی امام علی علیه السلام را به جای خود به خلافت معرفی می کرد بر سر او عمامه ی سیاه خود را گذاشت واورا ولی امر مومنین معرفی کرد (دراین باره به کتاب معالم المدرستین مرحوم علامه عسگری مراجعه فرمائید )درعزای امام حسین (ع) نیزپوشیدن سیاه یکی از ویژگی‌های مهم شیعه محسوب می‌شود و شیعه از باب اینکه لباس مشکی نشانه حزن و اندوه است (چنانکه در شهادت امام حسین(ع) و عزاداری آن حضرت سیره نقل شده) فتوا داده‌اند به جواز، بلکه فتوا داده‌اند به اینکه بعید نیست لباس سیاه در ماه محرم به قصد حزن و عزاداری راجح باشد ،در خصوص عزاداری برای امام حسین(ع) و در منابع تاریخی از همسران پیغمبر و... روایاتی نقل شده که به چند نمونه اشاره می شود:
1. ابونعیم اصفهانی روایت می‌کند: «زمانی که خبر شهادت امام حسین(ع) به ام سلمه رسید در مسجد پیامبر(ص) خیمه‌ای سیاه برپا نمود و خود نیز جامة سیاه پوشید.[1]
2. مسعودی در اثبات الوصیه چنین روایت می‌کند که امام مجتبی(ع) پس از دفن پدر در مسجد کوفه خطبه خواند در حالی که عمامه‌ای سیاه بر سر و طیلسانی مشکی (یعنی جامه‌ای بلند که بر دوش می‌اندازند) در بر داشت.[2] و نمونه‌های دیگر که در تاریخ آمده است از جمله: مرجوم مجلسی در بحارالانوار نقل کرده: «پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران آن حضرت کسی از زنان بنی‌هاشم و طایفه قریش نبود مگر آن که برای امام حسین(ع) لباس سیاه پوشیده بود»[3]
نمونه های دیگر که اشاره به پوشیدن لباس دارد می‌توان به پوشیدن لباس مشکی دختر ام سلمه و زنان انصار در عزای حمزه و شهیدان اُحد و همچنین سیاه پوشیدن اسماء بنت عمیس در عزای جعفر طیّار اشاره کرد.[4]
برخی از روایات درباره نهی از پوشیدن لباس سیاه در زمان صدر اسلام به جهت عدم رعایت بهداشت از سوی مردم بود لذا تاکید می شد لباسهای سفید بپوشید ؛ لذا نمی توان گفت که پوشیدن لباس سیاه حرام ولباس سفید واجب است؛ بلکه هر رنگی نشانه خاص وبرای جنسیت خاص قرار داده شده است ؛ پوشیدن لباس سیاه در مرگ خویشان وعزاداری اهل بیت که نشان از نمایش حزن درونی است از مصادیق تعظیم شعائر الهی است؛ شما دراین مسئله هیج تردیدی نداشته باشید .
پوشیدن لباس مشگی در عزای امام حسین نه تنها حرام نیست بلکه به اتفاق همه فقهای بزرگ شیعه مستحب ودارای فضیلت فراوان است ؛ آیه الله العظمی نجفی مرعشی وصیت کرد پیراهن سیاهی که در عزای جدم امام حسین می پوشیدم هنگام دفن همراهم درقبر قرار دهید.

درکتاب وفیات الائمه ص 85 در ارتباط با عزاداری بر امیرالمومنین (ع) آمده : حسن وحسین وبرادرانشان از مراسم خاک سپاری پدر بازگشته ودرخانه نشستند .امام حسن (ع) درآن روز از خانه بیرون نیامد .عبدالله بن عباس فرزند عبدالمطلب نزد مردم آمد وگفت : امیر المومنین وفات یافت وبه جوار رحمت خدا منتقل شد وپس از خود نیز جانشینی قرار داد که اگر شما مردم مایل باشید او برای هدایت امت مسئولیت را بردوش بگیرد واگر مایل نباشید هر کس سراغ کار خودبرود .مردم با ضجه وفریاد ،گریه سر دادند و درخواست خروج آن حضرت را ازخانه کردند . امام حسن (ع) درحالی که برفقدان پدرش می گریست ولباس سیاه به تن داشت ازمنزل بیرون آمد، ازمنبر بالا رفت ،حمد وثنای الا هی را به جای آورد ،سپس از رسول خدا (ص) یاد کرد بر اوسلام ودرود فرستادوگفت : « ای مردم ، از خداپروا کنید وبا اطمینان بدانید که فرمانروایان وپیشوایان شما واهل بیت پیامبر خدا ،ماییم که خداوند درباره آن ها فرموده « انمایریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهر کم تطهیرا». ای مردم ، به راستی مردی در این شب جان به جان آفرین تسلیم کردکه هرگز گذشتگان نظیر اورا ندیده اند وآیندگان نیز شبیه اورا نخواهند دید . اوحقیقتا همراه رسول خدا جهاد می کرد وجانش را برای اودر طبق اخلاص می نهاد . رسول خدا او را با پرچم خود راهی کارزار می کرد ، در حالی که جبرئیل ازسمت راست ومیکائیل ازسمت چپ ، اورا مراقب ونگهبان بودند واوازمیدان باز نمی گشت تااین که خداوند فتح وپیروزی را به دست او هموار می ساخت. »

(برگرفته از کتاب پاسخ به پرسش های سپاه صحابه، تالیف آقای علی کورانی عاملی)

--------------------------------------------------------------------------------
[1] . عیون الاخبار و فنون الاثار، عماد الدین قرشی، ص 109.
[2] . بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج 45، ص 196، همان، ج 79، ص 84، باب التعزیه و الماتم.
[3] . همان.
[4] . ر.ک سیاهپوشی در سوگ ائمه، علی ابوالحسنی، ص 95.

مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

منبع: http://www.andisheqom.com



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/10/20 توسط محمد مهدی
امام شیعه
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
علی بن موسی الرضا
Imam Ali Reza.jpg
حرم علی بن موسی
نقش هشتمین امام شیعیان
نام علی بن موسی
کنیه ابوالحسن (ابوالحسن ثانی)
زادروز ذی القعده سال 148 پس از هجرت
زادگاه مدینه
درگذشت 30 صفر سال 203 پس از هجرت
مدفن حرم امام رضا، مشهد
لقب(ها)

رضا
غریب الغربا
ضامن آهو

شمس الشموس
معین الضعفاء
سراج الله
نورالهدی
قرة عین المؤمنین
مکیدة الملحدین
پدر موسی کاظم
مادر ام بنین نجمه
همسر(ان) سبیکه (خیزران)
فرزند(ان) محمد تقی
طول عمر

پیش از امامت 35 سال
(سال 148 تا 183 پس از هجرت)

دوران امامت 20 سال
(سال 183 تا 203 پس از هجرت)


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/10/20 توسط محمد مهدی
طراح قالب : { معبرسایبری فندرسک}