سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روشنگری و سربازان مدافعان حرم سایبری
 

چرا امام رضا ـ علیه السلام ـ را عالم آل محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می گفتند؟

این لقب را به امام رضا ـ علیه السلام ـ پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ داده اند. و امام موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ به فرزندانش توصیه فرمود: برادرتان و فرزندم علی (امام رضا) عالم آل محمد است. درباره عقاید و دین تان از او سؤال کنید از پدرم جعفر بن محمد (امام صادق) بارها شنیدم به من فرمود عالم آل محمد از فرزندان توست، ای کاش او را می دیدم او همنام امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ است.
این لقب اختصاص به امام رضا ـ علیه السلام ـ دارد اگر چه برخی از مردم در دوره بعضی از ائمه از میان سادات و خاندان پیامبر (آل محمد) برخی از امامان را به خاطر برجستگی علمی آنها عالمترین آل محمد یا عالم آل محمد در آن دوره معرفی کرده یا به برجستگی علمی آنان اعتراف داشته اند. برای نمونه وقتی ابو بجیر از زیدیه به حضور امام صادق ـ علیه السلام ـ رسید پس از گفتگو و پرسش به مقام و رتبه و حقانیت امام پی برد و گفت من پیش از این گمراه بودم اکنون فهمیدم که امام بر حق امام صادق ـ علیه السلام ـ و حقاً او عالم آل محمد است.
مأمون که از دشمنان امام رضا ـ علیه السلام ـ است و او را شهید کرده اعتراف کرده است که امام رضا ـ علیه السلام ـ عالمترین است. بنابراین لقب آل محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ برای امام رضا از سوی پیامبر و دیگر معصومین داده شده است. در حیات امام رضا ـ علیه السلام ـ حکمت ملقب شدن امام رضا ـ علیه السلام ـ به این لقب روشن شد، و در مناظراتی که مأمون با حضور رهبران مذاهب و ادیان مختلف برگزار کرد علمیت امام بر تمام دنیا اثبات گردید. بسیاری از حاضرین و دانشمندان به برتری شخصیت امام پی بردند، مأمون به هدف و انگیزه ای که در برگزاری این همایش بزرگ داشت نرسید، علمیت و دانایی امام بر همه روشن شد و این امر سبب حسادت مأمون به شخصیت حضرت گردید و برای برداشتن حضرت از ولایتعهدی طراحی کرد و حضرت را به شهادت رساند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
مجموعه مقالات کنگره امام رضا ـ علیه السلام ـ .
مجموعه مقالات همایش استانی امام رضا ـ علیه السلام ـ .

مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

منبع: http://www.andisheqom.com



نوشته شده در تاریخ جمعه 91/7/7 توسط محمد مهدی
طراح قالب : { معبرسایبری فندرسک}